Facebook zakładanie konta
Facebook zakładanie konta
Data aktualizacji: 22 lipca, 2022
FACEBOOK ZAKŁADANIE KONTA
PORÓWNANIE

Facebook zakładanie konta parafialnego

Czy warto?

Kto w dzisiejszych czasach nie zna słowa Facebook? Pewnie znajdą się grupy osób, ale ich liczba z roku na rok maleje. Facebook to najpopularniejsza platforma społecznościowa na świecie, w ramach której uczestnicy mogą dzielić się różnymi wiadomościami, zdjęciami czy filmami. Z racji tego, iż jest darmowa, bardzo intuicyjna i łatwa w użyciu, znajduje wśród swoich zwolenników również parafie, które zakładają konta (funpage) i umieszczają w nich różne informacje parafialne. Czy zatem facebook wyprze klasyczne strony parafialne? Czy warto jest przenieść stronę parafialną na Facebooka?

Jak działa Facebook?

Zakładanie konta na Facebooku pozwala administratorowi na publikowanie tzw. postów czyli wiadomości, które są prezentowane w postaci jednej listy. Wiadomość może zawierać treść, zdjęcia czy też filmy. W dużym uproszczeniu lista wiadomości (postów) jest uporządkowana wg. daty publikacji – najnowsze zawsze na górze, im starsze tym niżej na liście. Można zatem przyjąć, że Facebook parafialny to taka mała strona parafialna, która posiada tylko jedną podstronę – listę wiadomości (pomijam osobny link do informacji kontaktowych czy galerii zdjęć).

Co jest na korzyść Facebooka?

Pierwszą zaletą posiadania konta parafialnego na Facebooku jest cena – ten portal jest darmowy, zatem nie musimy się martwić o jakiekolwiek opłaty abonamentowe, opłaty uruchomieniowe itp.
Facebook służy do budowania społeczności i komunikacji z grupami osób, zatem kolejną bardzo ważną korzyścią są olbrzymie możliwości dotarcia z informacjami do wielu osób, parafian. Wiadome jest, że bardzo wiele osób korzysta z Facebooka niemalże codziennie przeglądając różne informacje, newsy opublikowane przez różne osoby czy organizacje. Jeśli te osoby polubią konto parafialne (funpage), wówczas automatycznie przy codziennym przeglądaniu wiadomości będą również poinformowani o naszych kolejnych (nowych) wpisach – postach. Tym sposobem mogą bardzo szybko dowiedzieć się np. o nowej galerii zdjęć z wydarzenia parafialnego, czy informacji o terminie spowiedzi. Użytkownicy poszczególne wiadomości mogą udostępniać na swoich kontach lub dawać polubienia „Like”, dzięki czemu przyczyniają się jeszcze bardziej do rozpowszechniania wiadomości w nowych kręgach osób. Dodatkowo, jeśli administrator pozwoli, również osoby mogą dodawać różnego rodzaju komentarze pod danymi wiadomościami, aczkolwiek to może być zarówno zaletą jak i wadą (np. złośliwe i uszczypliwe komentarze).
Duża zaletą Facebooka są również galerie zdjęć czyli wiadomości (posty), które posiadają zdjęcia. Ich sposób dodawania oraz przeglądania jest bardzo intuicyjny i łatwy. Ta możliwość niejednokrotnie zachęca parafie do zakładania konta na Facebooku.
Platforma Facebook pozwala również na publikacje filmów czy prowadzenie transmisji na żywo. Wystarczy urządzenie mobilne z kamerą (np. telefon) i można prowadzić np. transmisję mszy świętej czy innego wydarzenia. Należy pamiętać, że jakość tychże transmisji będzie mocno uzależnione od jakości kamery urządzenia, z którego realizujemy transmisje i w przypadku transmisji z mszy św. często będzie ona zdecydowanie niższa od dedykowanych kamer zamontowanych w kościele.

Co jest na korzyść strony parafialnej?

Strona internetowa parafii jest w zarządzaniu administratora parafii. To on ma pełną kontrolę, może zdecydować jakie umieścić podstrony, gdzie wyświetlić zdjęcie nagłówkowe, jakie informacje pokazać na stronie głównej. W przypadku Facebooka nie masz na to wpływu. To właściciele platformy mogą zdecydować o różnych zmianach w wyświetlaniu wiadomości, ograniczaniu udostępniania, zmiany polityki itp.
Najważniejszą zaletą strony parafialnej jest jej strukturalność, dzięki której można w sposób czytelny umieścić różne informacje w osobnych miejscach (osobnych podstronach) np. osobna strona na ogłoszenia parafialne, osobna na intencje mszalne czy galerie zdjęć z wydarzeń itp. Strona posiada menu, nawigacje, dzięki czemu użytkownik może szybko znaleźć informacje, których w danej chwili poszukuje. Na Facebooku wszystko jest w jednym miejscu - jedna lista wszystkich wiadomości.
Pamiętaj, że
Facebook to platforma społecznościowa a nie ustrukturyzowana strona internetowa
Przykład:
W ubiegłym roku na parafialnym Facebooku został umieszczony post nt. grupy parafialnej Caritas działającej na terenie parafii. Od tego czasu opublikowaliśmy trzydzieści nowych wpisów (postów)- ogłoszenia, galerie zdjęć. Dzisiaj chciałbym raz jeszcze wrócić do informacji nt. Caritas – jest to możliwe ale, będzie to wiązać się z przeglądaniem listy wszystkich późniejszych postów – trzeba będzie przesuwać listę w dół aż do momentu znalezienia naszego konkretnego postu z informacją o Caritas.
W przypadku strony internetowej sytuacja wygląda dużo prościej. Użytkownik uruchamia z menu stronę nt. parafialnego Caritas i od razu ma dostęp do poszukiwanych informacji.
Zatem na niekorzyść Facebooka wypada wyszukiwanie historycznych informacji. Im więcej postów będziemy publikować na bieżąco tym trudniejsze będzie wyszukiwanie takich informacji.

Kolejnym elementem przemawiającym na korzyść stron parafialnych jest umieszczanie dłuższych treści. Informacje nt. historii parafii, dłuższe opisy wydarzeń parafialnych, RODO, opisy działalności grup parafialnych czy porady nt. sakramentów zdecydowanie będą łatwiejsze do znalezienia i przeczytania na stronie parafialnej aniżeli na parafialnym Facebooku.

Bardzo często na stronach parafialnych znajdują się informacje o czytaniach, psalmach czy ewangelii z danego dnia. W informacjach kontaktowych znajduje się mapa pokazująca lokalizacje parafii, a na stronie z intencjami mamy pełen kalendarz i możliwość przeglądania intencji w poszczególnych tygodniach. Takie możliwości na parafialnym Facebooku są niemalże niemożliwe do osiągnięcia. Podobnie jest z listą osób ochrzczonych i zmarłych, które na bardziej nowoczesnych stronach możemy przeglądać w poszczególnych latach, możemy oglądać automatycznie wyświetlane rocznice urodzin i śmierci osób zmarłych a nawet zapalić wirtualny znicz. Tego również nie będziemy mieli na Facebooku.
Pamiętaj, że
Strona internetowa to Twoja spersonalizowana formalna wizytówka parafii
Strona parafialna ma jeszcze jedną zaletę, mianowicie posiada dedykowaną stronę główną, na której od razu przy pierwszym wejściu parafianie mogą się dowiedzieć najważniejsze informacje parafialne. Oczywiście jakość i ilość informacji na stronach głównych różni się na różnych stronach parafialnych, aczkolwiek dobrej jakości strona główna będzie posiadać informacje nt. zbliżające się wydarzeń (np. rekolekcje adwentowe), listę najnowszych wydarzeń parafialnych, listę ostatnio zmarłych i ochrzczonych parafian czy intencje mszalne odprawiane w danym dniu. To również na Facebooku będzie trudne do uzyskania.
zakładanie konta na Facebooku

Zatem co jest lepsze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie i zawsze będzie to zależeć od wielu czynników. Facebook jako platforma społecznościowa ma swoje nadrzędne cele i nigdy w pełni nie będzie w stanie zastąpić strony parafialnej.

Kiedy warto założyć tylko parafialnego Facebooka?

Posiadanie wyłącznie Facebooka parafialnego ma zdecydowanie uzasadnienie w przypadku, kiedy to parafia nie jest w stanie założyć strony parafialnej ze względów finansowych. Warto wspomnieć, iż stronę parafialna z podstawowymi informacjami można już zbudować za około 460 zł rocznie, to w niektórych parafiach nawet taka kwota może być wyzwaniem nie do zrealizowania. W takich przypadkach darmowy Facebook zawsze będzie dobrym rozwiązaniem.
Innym przypadkiem, kiedy to założenie parafialnego Facebooka bez posiadania strony parafialnej ma uzasadnienie, są galerie zdjęć. Jeśli parafia nie planuje publikować różnych informacji parafialnych za wyjątkiem wydarzeń i galerii, wówczas sam Facebook parafialny będzie spełniał swoją role.
Nie rekomendujemy dodawania wyłącznie na parafialnego Facebooka ogłoszeń czy intencji parafialnych. Są to najczęściej dłuższe teksty, które zdecydowanie naszym zdaniem powinny znaleźć się na stronie parafialnej.

Kiedy warto posiadać tylko stronę parafialną?

Jeśli parafia planuje publikować informacje nt. ogłoszeń, intencji, dodawać historię parafii, czy recenzje z wydarzeń albo informacje nt. osób zmarłych lub porady otyczące sakramentów – w takich wypadkach zdecydowanie strona parafialna powinna powstać. Nie jest to jednoznaczne z wielkimi wydatkami rzędu tysiąca lub nawet dwóch tysięcy złotych. Jak zostało wcześniej wspomniane proste strony parafialne można założyć nawet za około 460 zł rocznie, zatem naprawdę warto pokusić się o takie rozwiązanie.

A może jedno i drugie?

I to jest podejście, które bardzo mocno rekomendujemy. Strona parafialna ma swoje zastosowanie oraz portal społecznościowy Facebook ma również swoje cele. Gdy połączymy jedno z drugim możemy otrzymać bardzo bogate rozwiązanie pozwalające na publikowanie i rozpowszechnianie informacji parafialnych. Jeśli parafia ma możliwości na publikowanie treści w obydwu miejscach – bardzo mocno do tego zachęcamy, przy czym warto podkreślić, że strona parafialna jest głównym i nadrzędnym medium, Facebook jest dodatkiem. Umieszczanie informacji na stronie parafialnej i Facebooku nie oznacza ze chcemy duplikować treści. Wręcz przeciwnie. Wszystkie informacje z definicji powinny znajdować się na stronie parafialnej. Facebook parafialny ma nam służyć do ich upowszechnienia, do dotarcia do jak największej grupy osób. Na Facebooku najważniejsze informacje to są informacje dotyczące teraźniejszości – co teraz się dzieje w mojej parafii. Krótkie notki informacyjne, przypomnienia wraz z linkami do szczegółów na stronie parafialnej to jest idealne rozwiązanie, które rekomendujemy.
Przykład 1
Na stronie parafialnej umieszczamy relacje z odpustu parafialnego. Na Facebooku umieszczamy krótki post informujący o odpuście wraz z linkiem do relacji na stronie parafialnej.

Przykład 2
Na stronie parafialnej umieszczamy informacje nt. zbliżającego się koncertu kolędowego. Na Facebooku wysyłamy raz lub kilka razy krótkie posty przypominające, reklamujące owe wydarzenie. Oczywiście w tychże postach umieszczamy linki do szczegółów na stronie parafialnej.

Przykład 3
Na stronie parafialnej umieszczamy pełen plan wizyty duszpasterskiej (kolędy). Na Facebooku w poszczególnych dniach możemy wysyłać krótkie przypomnienia nt. kolędy np. w następnym dniu.

Przykład 4
Na stronie parafialnej umieszczamy z półrocznym wyprzedzeniem ogłoszenie nt. organizowanej pielgrzymki do Fatimy (data, pełen plan, koszty itp.). Na Facebooku cyklicznie (np. raz na dwa tygodnie) umieszczamy krótki wpis – przypomnienie o wolnych miejscach z linkiem do szczegółów na stronie parafialnej.

Podsumowanie

W niniejszym artykule porównaliśmy możliwości parafialnego Facebooka z parafialna stroną. Pokazaliśmy zalety jednego i drugiego rozwiązania. Chcemy aby ten artykuł był pomocny w podjęciu decyzji przy tworzeniu strony parafialnej lub Facebooka.
Jest oczywistym, że ostateczna decyzja zawsze należy do administratora parafii (proboszcza).